نقش معلم در بهداشت روانی دانش آموزان
یک معلم باید از نظر تأثیرگذارى در بهداشت روانى کودک، ویژگىهاى زیر را داشته باشد:
معلم باید از لحاظ روانى سالم باشد.
معلم باید کودکان را دوست بدارد و به آنان احترام بگذارد.
معلم باید رابطه میان تعلیم، تربیت و بهداشت روانى را بداند.
باید سعى کند تا کودک را در بحرانها و مسائل عاطفی، خانوادگى و اجتماعى کمک نماید.
معلم باید در مورد رشد جسمى و روانى کودک اطلاعات لازم داشته باشد.
معلم باید علائم و نشانههاى اختلالات رفتارى و روانى شاگردان را بداند.
برنامه تعلیماتى - آموزشى معلم باید طورى باشد که رنجش خاطر، ناراحتى روحى و عصبى براى کودک ایجاد نکند.
در چنین شرایطی، مدرسه قادر است با فراهم نمودن محیطى سالم و بهداشتى به جسم و روان کودکان امکان شکوفائى دهد و آنان را نسبت به یکدیگر، خانواده و اجتماع مسئول نماید. در چنین شرایطی، مدرسه قادر است از دانش آموزان افرادى مفید، سالم و کارآمد ؛ پدران و مادرانى لایق و شایسته براى نسل آینده بار بیاورد.