کارشناس سنجش و ارزشیابی تحصیلی شهرستان گلپایگان

آشنایی با قوانین ومقررات سنجش وارزشیابی تحصیلی

کارشناس سنجش و ارزشیابی تحصیلی شهرستان گلپایگان

آشنایی با قوانین ومقررات سنجش وارزشیابی تحصیلی

کارشناس سنجش و ارزشیابی تحصیلی شهرستان  گلپایگان

با همکاری شما بر آنیم که با راه اندازی این وبلاگ بتوانیم مراجعین محترم را با قوانین و مقررات شرکت در امتحانات آشنا سازیم و چنانچه سوالی دراین خصوص داشته باشند پاسخگو باشیم به امید خدا

۷ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۷بهمن

کلاس درس پیش از آنکه نیازمند وسایل و تجهیزات آموزشی باشد به یک راهنما و هدایت‌گر احتیاج دارد. فرقی نمی‌کند دانش‌آموزان در کدام مقطع تحصیلی قرار دارند آنچه پیش از هر چیز برایشان لازم است این که الگویی موفق برای رفتارهای خود در سر کلاس درس داشته باشند و نظم و انضباط فکری و اجتماعی را از وی بیاموزند.

برخی معلمان تصور می‌کنند این الگو باید از خود دانش‌آموزان باشد و او بهترین، درسخوان‌ترین و با انضباط‌ترین دانش‌آموز را سر گروه کلاس قرار می‌دهد. هر چند الگو در شکل‌گیری رفتار سایرین تأثیر دارد اما واقعیت این است که دانش‌آموزان از معلم کلاس بیشتر از هر کس دیگری تأثیرپذیری دارند. به طوری که تجربه نشان داده دانش‌آموزان پس از مدتی حتی رفتار، گفتار و لحن معلم را الگوی ذهنی خود قرار داده و تقلید می‌کنند.

 بنابراین موفقیت معلم سرکلاس درس یک اصل بنیادی است و توجه همه معلمان به کاربرد راه‌های آموزشی و رفتاری مۆثر باید در درجه اول اهمیت قرار بگیرد. از این رو روانشناسان آموزشی و پرورشی فاکتورهای متعددی را برای رفتار معلم موفق در کلاس درس برشمرده‌اند که توجه به 4 فاکتور اساسی اهمیت زیادی دارد.

 پرهیز از کلاس خشک و بی‌روح 

ارتباط اولیه، تعیین‌کننده رفتارهای بعدی در آینده است. دانش‌آموزانی که برای روزهای اول در سر کلاس درس حاضر می‌شوند و با معلم کلاس آشنایی از پیش تعیین شده‌ای‌ ندارند معمولاً سعی می‌کنند نوع شخصیت و ویژگی رفتاری و اجتماعی معلمشان را با مشاهده نخستین برخوردها و رفتارها ذهنی‌سازی کنند.

بنابراین توصیه علم روانشناسی تربیتی بر این است که معلم در نخستین قرار ملاقات با دانش‌آموزان رفتاری کاملاً خشک و بی‌روح نداشته باشد. البته این به آن معنا نیست که معلم رفتارهای خود را سانسور کند، بلکه او باید تمام تلاش خود را داشته باشد تا مطابق با اصول روانشناسی و ارتباطی رفتار کند. 

 از این رو تزریق کمی شوخی و خنده سر کلاس درس چه در روزهای اول و چه روزهای بعدی دو فایده اساسی دارد. 

یکی آن که تنش و اضطراب مخرب و کاهنده توجه و دقت را از بین برده و دانش‌آموز با آرامش خاطر بیشتری به درس گوش داده و به تکالیفش می‌پردازد و دیگر آنکه معلم انرژی روانی‌اش را طی روز از دست نداده و خلق شاد‌تر و انرژی بیشتری برای ارایه دروس در کلاس درس دارد.

البته خنده و شوخی باید در فواصلی اتفاق بیفتد که معلم احساس کند دانش‌آموزان از حالت یکنواختی درس و کلاس به خصوص درس‌هایی مثل ریاضی، علوم، فیزیک، شیمی و... رنج می‌برند و بهتر است با یک استراحت اندک انرژی از دست رفته کلاس را دوباره بازگرداند.

 انتظارات متعالی معلم 

 وقتی بحث انتظارات بالای معلم پیش می‌آید ذهنیت غالب افراد به سمت انتظارات دور از ذهن و فراتر از توان دانش‌آموز پیش می‌رود. در حالی که بحث انتظار متعالی به این نکته می‌پردازد که معلم با انتظار ارایه دروس و انجام تکالیف از سوی دانش‌آموز سعی در ارتقای رفتاری، فکری و تحصیلی از او دارد.

بنابراین یک معلم مۆثر باید انتظارات بجا و در حد اعلایی از دانش‌آموزان خود داشته باشد تا میل و رغبت دانش‌آموزان را برای انجام تکالیف و کسب بهترین رتبه و درجه برانگیزد. زیرا اگر معلم انتظارات ناچیز و بی‌اهمیتی از دانش‌آموزانش داشته باشد آن ها نیز تلاش کمتری برای کسب موفقیت می‌کنند. 

 بنابراین معلم باید تلاش کند تا دانش‌آموزان را به سطحی برساند که آن ها برای رسیدن به سطح انتظار معلم نهایت تلاش خود را به‌کار گیرند. البته دادن حس اعتماد و تقویت قوای فکری آن ها نکته حساسی است که تنها از عهده یک معلم کاردان برمی‌آید.

۲۱بهمن

یک معلم باید از نظر تأثیرگذارى در بهداشت روانى کودک، ویژگى‌هاى زیر را داشته باشد:

 

    معلم باید از لحاظ روانى سالم باشد.

    معلم باید کودکان را دوست بدارد و به آنان احترام بگذارد.

    معلم باید رابطه میان تعلیم، تربیت و بهداشت روانى را بداند.

    باید سعى کند تا کودک را در بحران‌ها و مسائل عاطفی، خانوادگى و اجتماعى کمک نماید.

    معلم باید در مورد رشد جسمى و روانى کودک اطلاعات لازم داشته باشد.

    معلم باید علائم و نشانه‌هاى اختلالات رفتارى و روانى شاگردان را بداند.

    برنامه تعلیماتى - آموزشى معلم باید طورى باشد که رنجش خاطر، ناراحتى روحى و عصبى براى کودک ایجاد نکند.

 در چنین شرایطی، مدرسه قادر است با فراهم نمودن محیطى سالم و بهداشتى به جسم و روان کودکان امکان شکوفائى دهد و آنان را نسبت به یکدیگر، خانواده و اجتماع مسئول نماید. در چنین شرایطی، مدرسه قادر است از دانش آموزان افرادى مفید، سالم و کارآمد ؛ پدران و مادرانى لایق و شایسته براى نسل آینده بار بیاورد.

۱۹بهمن

قابل توجه دانش آموزان سال ششم دوره ابتدایی

آزمون مدارس استعداد های درخشان در تاریخ 94/2/25 برگزار می گردد

زمان ثبت نام : 93/11/25 لغایت 93/12/7

ثبت نام در سایت sanjesh.isfedu.ir  صورت می گیرد

جهت اطلاع بیشتر به دفتر آموزشگاه خود مراجعه نمائید                دریافت دفترچه راهنمای ثبت نام

۱۵بهمن

مدیران و همکاران محترم می توانند راهنمای تکمیل نمون برگهای توصیفی را دانلود نمایند دریافت

۰۹بهمن

چندین ساعت همراه دانش آموزان و در کلاس درس بودن فقط ارتباط آموزشی را شامل نمی شود. معلم و دانش آموز ارتباطی انسانی و اجتماعی با یکدیگر برقرار می کنند که لازم است معلم دارای مهارت های گوناگونی باشد تا بتواند با انواع دانش آموزان با فرهنگ ها و تربیت های مختلف ارتباط برقرار نماید.


  • با همه دانش آموزان یکسان و منصفانه برخورد کنید. در کلاس یک معلم ماهر و حرفه ای نور چشمی وجود ندارد.
  •          به یاد داشته باشید که شاید کلاس شما تنها خانه شادی آوری باشد که برخی دانش آموزان دارند.
  •          به دانش آموزان خود اجازه بدهید که بدانند شما عقب نمی نشینید و به هیچ عنوان میدان را ترک نمی کنید. وقتی آن ها پی ببرند که شما از آنان یا خودتان قطع امید نخواهید کرد، آن ها هم قطع امید نخواهند کرد.
  •          سطح بلوغ دانش آموزان خود را دست کم نگیرید و اجازه بدهید متناسب با حیطه رفتارهای عادی خود تصمیم گیری کنند. معلمان باید به دانش آموزان خود احساس مطلوبی بدهند، نه این که آن ها را تحت فشار بگذارند.
  •          کار خوب همه دانش آموزان را ستایش کنید و به آن ها پاداش بدهید. همه دانش آموزان سزاوار ستایش اند.
  •          اگر پیش از آغاز کلاس دانش آموزان دور شما جمع می شوند و بعد از پایان کلاس درس نمی خواهند کلاس را ترک کنند، حتما می خواهند صحبت کنند. کارشان را آسان سازید و سر صحبت را باز کنید پیش از آن که حوصله دانش آموزان به سر بیاید و فرصتی را برای آموزش یا کمک از دست بدهید، با آنان ارتباط بگیرید.
  •          اشتباهات و ناکامی ها و لغزش های دانش آموزان را به مدت طولانی به خاطر نسپارید. هر دانش آموزی شایسته آن است که روزش را از نو شروع کند.
  •          از مقایسه فرزندان یک خانواده که در مدرسه و کلاس شما تحصیل می کنند خودداری کنید. هیچ دانش آموزی نباید با صفت دوم بودن شناخته شود و یا به سبب تبار خانوادگی اش مقصر قلمداد شود.
  •          مراقب دانش آموزی که پکر و دمغ است باشید. می توانید حال او را تغییر دهید، بخندید و یا کار جالبی انجام دهید. شما می توانید روز مدرسه ای هر دانش آموزی را درخشان کنید.
  •          فقط متوجه دانش آموزانی نباشید که دائما در عرض نگاه شما قرار دارند. به بچه هایی که در کناره های کلاس پنهان شده اند نیز توجه کنید.
  •          دائم فکر نکنید که دانش آموزان دشمن شما هستند. وظیفه شما جنگ برای آن هاست. نه با آن ها.
  •          فقط به پرسش هایی که دانش آموزان مطرح می کنند جواب ندهید. به سوالاتی جواب بدهید که از پرسیدن آن ها می ترسند. زیرا نمی خواهد سرافکنده یا خیط شوند. این توانایی تنها با تجربه به دست می آید.
  •          در مقام معلم هر روز باید تصمیمات زیادی بگیرید. اما همواره یک اصل را به یاد داشته باشید؛ آن ها برای دانش آموزان بهتر است.
  •          به تصویر هایی که بچه ها ترسیم می کنند نگاه کنید. نقاشی پنجره ای رو به تفکر و احساس بچه هاست.
  •          هرکسی نیازمند آموزش و تجربه راهبری است. همیشه دانش آموزان خاصی را برای رهبری دیگران انتخاب نکنید.
     
  •          بیشتر از کلماتی استفاده کنید که متحد کننده است. مثل: ما –برای ما –با هم – با یکدیگر... و کمتر از کلمات جدا کننده مثل من و مال من استفاده کنید.
  •          هرگز پیش از آنکه دانش آموزی عقیده خود را به طور کامل مطرح نکرده است حرفش را قطع نکنید.
  •          به نقاط قوت توجه کنید. تاکید مداوم به نقاط ضعف برای شما و دانش آموزان تان دلسرد کننده است.
  •          متوجه باشید که پرورش مهارت های تفکر انتقادی فقط برای دانش آموزان باهوش نیست. تمام بچه ها می توانند یاد بگیرند که چگونه بهتر فکر کنند.
  •          دانش آموزان را آماده موفقیت کنید و در نظر داشته باشید که موفق شدن ممکن است برای بعضی از آن ها تجربه جدیدی باشد. وقتی دانش آموزان بدانند موفقیت چه طعمی دارد و برای دستیابی به آن چه کاری لازم است برای رسیدن به آن تلاش خواهند کرد.
  •          هرگز تخیل کودکی را خفه نکنید یا دست کم نگیرید. معلمان حرفه ای پرورنده رویا هستند نه نابود کننده آن.
  •          از پیش بدانید که دانش آموزان به دنبال یافتن ضعف های شما و استفاده از آن ها هستند. این کاری است که در آن مهارت دارند.
  •          به قول تان عمل کنید. اگر دانش آموز نتواند به معلم خود اعتماد کند پس به چه کسی می تواند اعتماد کند؟
  •          زمان زیادی را صرف عیب یابی نکنید. یافتن مقصر نگاه به گذشته است. ولی ارائه راه حل مستلزم حرکت به سمت جلوست.
  •          وظیفه شما نیست کاری کنید که هر دانش آموزی شما را دوست بدارد. وظیفه شما این است که کاری بکنید دانش آموزان خودشان را قدری بیشتر دوست بدارند.
  •          فکر نکنید که هر لحظه باید درس یا نکته خاصی را تدریس کنید. گاهی اوقات یک مکالمه دوستانه کوتاه با یک فرد بزرگسال دلسوز، همه آن چیزی است که برخی دانش آموزان به آن نیاز مبرم دارند.
  •          لازم نیست دانش آموزانی که دوستشان دارید این موضوع را بدانند. بگذارید این موضوع به عنوان یک راز برای شما باقی بماند.
  •          قبول کنید که دانش آموزان شما می توانند ایده هایی داشته باشند که به خوبی ایده های شما یا بهتر از آن است. گاه بهتر است به میل آن ها رفتار کنید.
  •          ظاهر را دست کم بگیرید. به دانش آموزان کمک کنید تا به علایق شخصی خود اهمیت بیشتری داده و هویت خود را بر پایه صفاتی به غیر از ظاهر و محبوبیت و جنسیت تثبیت کنند.
  •          اگر به دانش آموزان اعلام کردید از درسی و یا بخشی نمره نیاوردند و یا به عبارت دیگرد مردود شده اند باید به آن ها بگویید برای کسب کمک به کجا می توانند مراجعه کنند و چگونه هنوز می توانند امیدوار باشند و به اهداف خود برسند. معلمان خوب و حرفه ای هر گز دانش آموزان خود را گرفتار در بن بست ها رها نمی کنند.
۰۷بهمن

رفتار والدین به ویژه مادر نقش بسیار مهمی در سلامت روانی فرزندان در آینده دارد. تحقیقات نشان می دهند کسانی که در دوره کودکی از محبت مادری کافی برخوردار بوده اند در بزرگسالی بهتر می توانند از پس مشکلات و فشارهای روحی برآیند. در آغوش گرفتن و ابراز محبت کلامی به کودکان موجب افزایش مقاومت روحی و عاطفی در بزرگسالی می شود.

برای انجام این تحقیق ۵۰۰ فرد امریکایی از دوره کودکی تا بزرگسالی مورد بررسی قرار گرفتند. رفتار مادران در حوالی ۸ ماهگی کودکان سنجیده شد. سپس در ۳۰ سالگی فرزندان از آنها خواسته شد پرسشنامه ای را درباره شرایط روحی، عاطفی و اجتماعی خود پاسخ دهند.

نتایج نشان داد کودکانی که محبت کافی از مادرانشان دریافت کرده بودند استرس کمتری دارند و این نوع محبت موجب کاهش فشارهای روحی و بهبود مهارت های زندگی و روابط اجتماعی در آنها می گردد. این تحقیق ثابت می کند رفتار والدین به ویژه مادر نقش بسیار مهمی در سلامت روانی فرزندان در آینده دارد، البته نقش سایر عوامل از جمله نحوه تربیت، مدرسه و جامعه را نیز نمی توان نادیده گرفت

۰۶بهمن